הרצליה

דוד רובינגר / אמת צילמתי

לרגל 70 שנה למדינה תיפתח במוז"א ב-26 באוקטובר תערוכת צילומים חדשה של דוד רובינגר

אתר לוקאל 23/10/2018
דוד רובינגר / אמת צילמתי
מתוך התערוכה (צילום: דוד רובינגר © קבוצת ידיעות אחרונות)

לרגל 70 שנה למדינה תיפתח לקהל ב-26 באקטובר תערוכת צילומים חדשה במוז"א: דוד רובינגר / אמת צילמתי 1997-1947. אוצר: גיא רז

התערוכה היא מסע בזיכרון של דוד רובינגר, אחד מצלמי הארץ שתיווכו ברגעים ובמקומות מכריעים בין ההיסטוריה ובינינו. זהו גם מבט אחורה, אל רגעי הייאוש והתקווה של מדינת ישראל. בתערוכה החדשה מבחר תצלומים שחלקם מעולם לא נחשפו, שצילם רובינגר במהלך כחמישים שנות יצירה ותיעוד

הצלם דוד רובינגר, חתן פרס ישראל, שהלך לעולמו בשנה שעברה, נמנה עם קומץ נבחר של צלמים שתמונותיהם נצרבו בזיכרון המקומי והעולמי. רובינגר שכונה "צלם המשפחה" של ישראל מציג בצילומיו את אלבום חיינו.

ראשית פועלו היה למעשה בתום פרק "הצילום הציוני" המגויס, ששלט בסצינת הצילום המקומי עד קום מדינת ישראל בשנת 1948. דור הצלמים החדש הוא ממנסחיו של "הצילום הישראלי", החופשי יותר, כפי שהוא בא לידי ביטוי בעיקר בשבועון "העולם הזה". העשורים הראשונים של המדינה מתאפיינים במקבץ של תצלומים משני קצוות הסקאלה האנושית: מצד אחד, תמונות הלל למדינה החדשה, לכוח, לצבאיות, לניצחונות המפוארים ולשחרור ירושלים, לבנייה החדשה, להקמת קיבוצים ולטבע הישראלי המתחדש; מצד  אחר, תמונות של גירוש הערבים במלחמת העצמאות ושל כיבוש במלחמת "ששת-הימים", לצד תמונות של מעברות עולים, ייבוש אגם החולה, ועד הלוויות חיילים במלחמת יום כיפור. באותן שנים ישנם ניסיונות להתחקות אחר המתרחש בַּתחום בעולם המערבי באמצעות תחרויות ותערוכות מיובאות – בהן התערוכה הבין-לאומית, "משפחת האדם", במוזיאון תל-אביב (1958). בהשראתם של צלמי התקופה, של הכתבה המצולמת (הרפורטז'ה) ורעיון "הרגע המכריע" שניסח הצלם הצרפתי, אנרי קרטייה-ברסון כבר ב-1952, ניסו הצלמים המקומיים ללכוד במצלמתם רגעים שיש בהם סיפור אנושי או קוריוז חזותי. זהו צילום הנאמן לאמת הסובייקטיבית של כל צלם וצלם. הדימוי, הנלכד בעינו של הצלם, הופך את הארעי לנצחי.

בעת ההיא, כמו רבים מחבריו למקצוע, צילם רובינגר במצלמות רפלקס אנלוגיות, שבהן לא ראה כלל את הדימוי ברגע הצילום; זהו למעשה לכידה של רגע שעולה וצף כזיכרון רק לאחר הדפסתו כדימוי במעבדה. הדימוי שנלכד בתשלילי הצלם הוא למעשה המתווך של המציאות והאמת כפי שהכרנו אותה בטרם הצילום הדיגיטלי. כל חצי מיליון תשליליו של רובינגר, השמורים בארכיון "ידיעות אחרונות", הם למעשה סך כל שברירי השניות שלא ראה כשצילם.

מכאן שהתערוכה היא מסע בזיכרון של רובינגר – אחד מצלמי הארץ שתיווכו ברגעים ובמקומות מכריעים בין ההיסטוריה ובינינו. זהו גם מבט אחורה, אל רגעי הייאוש והתקווה של מדינת ישראל.  לשם כך מובאים כאן מבחר תצלומים מתומצת, חלקם מעולם לא נחשפו שצילם רובינגר במהלך כחמישים שנות יצירה ותיעוד; זהו ניסיון ראשון להצגה מוזיאלית דו-ערכית את עשייתו המקצועית – הן מן ההיבט האסתטי והן מן ההיבט התיעודי. הבחירה בתצלומים ההיסטוריים הידועים והצבת כל אחד מהם לצד תצלום ידוע פחות אך בעל זיקה אסתטית או פוליטית מבקשות לנסח פרשנויות בעלות ערך מוסף כמו גם קריאה מחדש את צילום העיתונות של רובינגר גם כבעל מבע אמנותי. לדוגמה, זוג התצלומים, "המצילים" בחוף ימה של תל-אביב (1952) לצד "הצנחנים בכותל המערבי" במלחמת ששת-הימים (1967): ניתן לראות במפגש זה את זווית הצילום ההרואית של רובינגר המתנסחת עם הזמן, את כובעי הקש המתחלפים בקסדות לוחמים ואת בגדי הים המומרים במדי צבא ואפודי קרב, את עיר הים והחופש המתנגשת בעיר האבן והדת. חמשת הגברים חולקים מבט אל האופק – מבט המקפל בתוכו הן את העבר והן את העתיד. מכאן אנו יוצאים למסע בזמן בעברנו – מסע הקורא לנו לדין וחשבון פרטי: מהי האמת שלנו? 

 

 

מוז"א - מוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב

שעות פתיחה:

שני, רביעי 16:00-10:00

שלישי, חמישי 20:00-10:00

שישי 14:00-10:00

שבת 16:00-10:00

ראשון - המוזיאון סגור

 


עוד כתבות
אתר לוקאל 06/11/2018
אתר לוקאל 23/10/2018
אתר לוקאל 23/10/2018
אתר לוקאל 23/10/2018
מלייפציג להרצליה
אתר לוקאל 14/10/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
נעמי חוזרת
החשד: הירואין וקריסטל בתוך מקל הליכה
חשד: גנב ציוד משרדי בכ - 1.8 מיליון שקל
קבלן שיפוצים ואחיו הואשמו בגרימת מוות ברשלנות
האישום: גרימת מוות ברשלנות
פגע במטרה
מה ה-zone שלך?
מה ה-"zone" שלך?
גזר דין לגבר שעקץ קשישים
ראש עיריית נצרת יישאר בתפקידו