הרצליה

הגיעו מים עד נפש

מאות בעלי נכסים בהרצליה קיבלו חשבונות מים מנופחים. בעלי הנכסים טוענים לחריגות במאות ואף אלפי אחוזים מהחיובים הקודמים או המקבילים לתקופה זו אשתקד. עכשיו הם שוקלים הגשת תביעה ייצוגית נגד "מי הרצליה"

שרון יונתן 06/12/2018
רן פסקל (מימין) ותובל עבוד. מאבק בתאגיד מי הרצליה (צילום: מיכל צורף)

תופעה מתפשטת ברחבי הרצליה: יותר ויותר תושבים מתלוננים לאחרונה על חיובים מופרזים בחשבונות תשלומי המים שנשלחו אליהם על ידי תאגיד המים "מי הרצליה", חיובים שחלקם גבוה במאות ואף אלפי אחזים מהחיובים הקודמים או המקבילים לתקופה זו אשתקד.                                                        

בתחילת שבוע שעבר, פתח תובל עבוד, תושב העיר, קבוצת פייסבוק בשם "נפגעי מי הרצליה" וביום רביעי בבוקר הקבוצה מנתה כבר 633 תושבים. תובל כתב בעת פתיחת הקבוצה: "שמי תובל מרחוב אמה טאובר. לאחרונה קיבלנו מספר מכתבים שטוענים כי הצריכה המשותפת של הבניין שלנו עלתה פלאים. אני חושב שאסור לנו לשתוק על זה. בואו נתאגד ונרד לשורש הבעיה".                                             

התגובות בקבוצה לא איחרו לבוא והראו על עוצמת התופעה המדאיגה. "יש מישהו שהצליח לקבל מהם כסף בחזרה?", שאלה אחת התושבות והוסיפה שהיא קיבלה שני חשבונות על סך 1,300 שקל כל אחד. תושבת אחרת ציינה: "אנחנו קיבלנו בבניין ובכל דירה בנפרד חריגה של 3,700 אחוז". תושבת נוספת ציינה: "זו בעיה בכל העיר. אני שומעת כל יום על עוד ועוד תושבים עם אותה טענה". תושב נוסף הביא את המקרה שלו: "דיברתי עם 'מי הרצליה' והם ניסו לשכנע אותי שיש לי נזילה שצריך לבדוק. לא הגיוני שמכמות של 42 קוב למשפחה עלינו ל-190 קוב ולא מדובר כאן על יולי אוגוסט". תושב אחר שכתב: "אני קיבלתי חריגה של 431 אחוז, חשבון מים שקפץ מ- 600 ל- שקלים 3,500 ועוד חשבון של החודשיים האחרונים על סך 2,400 שקל".                         

תושבת נוספת תקפה את התנהלות תאגיד "מי הרצליה": "אנחנו מתעסקים עם זה כבר מחודש יוני, אז קיבלנו את המכתב על צריכה חריגה ובאותה תקופה בנווה עמל די הרבה אנשים קיבלו מכתב דומה. אנחנו עדיין לא שילמנו ואנחנו בהתכתבויות איתם מאז. נראה לי תמוה מאוד שכל כך הרבה אנשים צורכים צריכה חריגה. צריך לבדוק האם זה באמת כמות לקוחות שהיא בגדר הסביר שיקרה דבר כזה או שמשום מה במקרה של מי הרצליה מדובר בכמות גבוהה במיוחד".           

רן פסקל, שהצטרף לניהול הקבוצה מספר ימים לאחר פתיחתה, סיפר השבוע על המקרה הפרטי שלו בהתנהלות מול תאגיד המים: "גם אני קיבלתי לחשבון הבניין המשותף (כוועד בית) דרישה לתשלום שהיא גבוהה ב-250 אחוזים מהתקופה הזהה אשתקד. לאחר פניות טלפוניות מצדי ההרגשה היא שזה כמו לדבר לכותל. הגעתי פיזית למשרדי 'מי הרצליה'. כשלא נעניתי בהגיון דרשתי לדבר עם המנהל במקום. לאחר שסורבתי התעצבנתי והתחלתי להרים שם שאגות שלא השאירו אף אחד אדיש. נראה שזה עזר וסוף סוף נפתחה לכבודי דלת מנהלת תלונות הציבור הנכבדה של 'מי הרצליה'. לא עזרו מאמצי לדבר עמה בהגיון, זו קבעה בנחרצות שיש נזילה לפי מה שהיא רואה. הסברתי שבדקנו ולא יכול להיות. היא גם אמרה באותה הזדמנות שהוחלף לנו שעון מים בדיוק בחודש של החריגה ואמרה שזה צירוף מקרים. היא הציעה שיגיע איש מקצוע מטעמם לבדוק. הגיע טכנאי שבדק ואמר שאין שום נזילה. ב'מי הרצליה' לא קיבלו את ההסבר שלי וטענו שיש לנו גינה גדולה וזו הסיבה לחשבון המנופח. ניסיונותיי להסביר לה כי הגינה לא שינתה את גודלה בשנים האחרונות ושההשקיה מבוצעת על ידי מחשב השקיה לא עזרו. הנציגה המשיכה להתעקש כי החשבון גדל בגלל שהגינה גדולה".

 שוקלים הגשת תביעה ייצוגית

פסקל, שהצטרף כאמור לתובל בניהול הקבוצה, אמר באמצע השבוע: "הקבוצה שמה לעצמה שתי מטרות. האחת, להביא את פרשת 'מי הרצליה' לידיעת הציבור בעיר על ידי כל המדיות. המטרה השנייה היא לאגד את אותם תושבים ולשקול תביעה ייצוגית אלא אם כן תאגיד 'מי הרצליה' יירד מהעץ הגבוה שהם טיפסו וינסו להגיע להסדר עם התושבים".

פסקל טוען כי לאור הפניות שהגיעו אליו או לאנשי הקבוצה מדובר במאות נכסים ברחבי העיר שקיבלו חיובים לא הגיוניים בארבעת החודשים האחרונים. "כל יום שעובר אנחנו נחשפים עוד ועוד להיקפי הפרשה. אין אזור מיוחד ואין בתים מיוחדים שחסינים. מדובר בחשבונות של ועדי בתים, תושבים המתגוררים בבתים משותפים וגם בבתים פרטיים. זה מתחיל מחריגות של 200 אחוז והכי גבוהה שפורסמה בקבוצה הייתה חריגה של 19 אלף אחוז שזה פשוט מטורף".                  

לדבריו, בתאגיד "מי הרצליה" נאמר לו בתחילת השבוע כי הם לא מזהים שינוי במספר הפונים בחודשים האחרונים. "זאת הסיבה שפרסמתי סקר בקבוצה כדי לבדוק באילו חודשים התושבים הבחינו בבעיה. נראה שרוב החריגות התגלו בחודשים אוגוסט ספטמבר, כאשר בתקופה הזו התאגיד הודה שהוחלפו מדי המים ולדעתנו זה הגורם לחיובים המופרזים. ישנה סברה כי בעת החלפת המונה נכנס אויר וזה מקפיץ את השעון, אבל זה לא מסביר למה החשבון מנופח גם בחודשים העוקבים ולכן אנחנו מתכוונים לבדוק זאת במכון התקנים. האזורים עם הכי הרבה טענות זה נווה עמל, הרצליה ב והרצליה הירוקה, אבל אין אזור שזה פסח עליו לחלוטין".                                                                          

לדברי פסקל, בתאגיד "מי הרצליה" מתכחשים לטענות וטוענים כי הסיבה היא אחרת. "בתאגיד תמיד משתמשים בתירוץ של נזילה אפשרית לחיובי גדולים יותר וזאת שמעתי מתושבים רבים שפנו אליהם".                                                                       

לגבי תביעה ייצוגית אפשרית אומר פסקל: "יש עו"ד שבודק את הנושא ואני מאמין שבימים הקרובים נהיה יותר חכמים ונחליט איך אנחנו מתקדמים. כרגע זה הכיוון שלנו".

ביום שלישי ביקר פסקל במשרדי תאגיד המים "מי הרצליה" והעלה שידור לייב בפייסבוק שהצליח להרגיז את אנשי התאגיד. פסקל אמר לאחר מכן: "המטרה הייתה לתת לאנשי הקבוצה בפייסבוק הזדמנות לקבל תשובות באופן ישיר מול אנשי התאגיד. זאת הייתה הפעם הראשונה שאחד מבכירי התאגיד הודה שבחודשים האחרונים קיימת עלייה בכמות הפניות שלתושבי העיר בעקבות החיובים המופרזים, בניגוד למה שנאמר לי בביקורי הראשון בתאגיד".

מתאגיד "מי הרצליה" נמסר בתגובה: ההודעות המקדימות כמו גם החיובים הינם בהתאם לקריאת מד המים. בינואר 2018 שונו התקנות בדבר חובת ההודעה החלה על תאגידי מים (ככל שמדובר בחריגה בצריכה המשותפת), וכך הוגדל דרמטית מספר ההודעות המקדימות שהתאגיד מוציא מידי חשבון אף אם אין בהן שינוי מהותי. לדוגמה, היה ובתקופה המקבילה אשתקד היו בנכס הפרשי מדידה של 5 מ"ק וכעת יש בו 15 מ"ק תצא הודעה המפרטת כי שעור החריגה הינו 333% (הגם שההפרש, 10 מ"ק, מתחלק בין הדיירים). מובן שבחודשי הקיץ הסבירות של שימוש מוגבר יותר עולה וכך גם כמות ההודעות שאנו שולחים. אנו לא מזהים גידול בכמות ההודעות או הפניות ככל שמדובר בצריכה פרטית.

   

 

עוד כתבות
מיכאל פרוסמושקין 09/12/2018
מיכאל פרוסמושקין 06/12/2018
כתב לוקאל 04/12/2018
כתב לוקאל 02/12/2018
מיכאל פרוסמושקין 01/12/2018
חשבנו שיעניין אותך גם...
עונת הרחצה בחיפה הוארכה
עונת הרחצה בחיפה הוארכה
קפיצה של 36% במיחזור אריזות במגדל העמק
"הבטחתי לעצמי כי אמשיך לתת מעצמי למען הצלת חיים"
עוף גוזל
הפוליטיקה של רעננה
הפוליטיקה של רעננה
עלייה מתמשכת באחוז הזכאים לבגרות באילת
התירוצים הדרימו עד אילת...
חשד: אולם אירועים פעל חרף צו סגירה שהיה תלוי נגדו